سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دشمنی با فلسفه

ارسال شده توسط محمد وحیدی نژاد در 93/2/12:: 3:30 عصر

فکر کردن

 

با استدلال عقلی می خواهند عقل را منزوی کنند!!

عجب رفتار متناقضی دارند این دشمنان منطق و فلسفه!!

چه آنهایی که در پوسته دین داری خود را پنهان کرده اند(مکتب تفکیک) و چه آنهایی که علوم تجربی را عَلَم کرده اند(پوزتیویسم ها یا همان حس گراها)

غافل از این که بدون عقل و منطق نه دین فهمیده می شود و نه علوم تجربی!

این که دین قبول نمی شود به این خاطر است که برای اثبات اصول دین تنها راه استفاده از عقل و فکر است و منطق قانون مصون نگاه داشتن فکر از خطاء.

و این که علوم تجربی فهمیده  نمی شود به این خاطر است  که بدون عقل و فکر چگونه می شود داده های جزئی تجربی(که در آزمایشگاه ها و غیر آن از طریق حواس و دستگاه ها به دست می آید) را به یکدیگر ربط  داد  و از آنها قاعده هایی کلی برای  علوم تجربی فراهم آورد؟

این دو گروه تیشه به ریشه خود می زنند، چون کسی که عقل و فکر و منطق را قبول نداشته باشد ، باید دهانش را ببندد و ابدا فکر هم نکند، نهایتا باید در اوهام و خیالات خود غوطه ور شود.

 و فلسفه نیز فرزند بلافصل عقل و منطق است، کسی که این دو(عقل و منطق) را قبول کرد، چاره ای ندارد جز این که فلسفه را هم قبول کند، زیرا فلسفه ملتزم است که از چهارچوب عقل و منطق خارج نشود و اصولا شاخه ها  وجزئیات این علم تنها از راه عقل و منطق بدست می آید.

و این که چرا کسی که عقل و منطق را قبول کرد باید فلسفه را قبول کند، به این خاطر است که وقتی فلسفه به خارج نشدن از دایره عقل و منطق ملتزم شد ، دیگر قبول کننده عقل و منطق نمی تواند منکر فلسفه شود.

اگر قاعده های عقلی و منطقی درست است ، در همه جا درست است ، چه در اثبات دین و علوم تجری و چه در فلسفه ، نمی شود یک بام داشت و دو هوا، نمی شود یک جا عقل و  منطق را قبول کرد و در جای دیگر دانسته های ثابت شده با آن را انکار کرد.

اصولا برهان منطقی در جاییکه ماده یقینی به آن داده شود، نتیجه یقینی و غیرقابل خدشه می دهد.

حالا شخصی را که می خواهد با منطق(استدلال منطقی) ، منطق را باطل کند تصور کنید!

به این شخص باید گفت:

اگر شما منطق را قبول دارید، پس چرا سعی در ابطال آن دارید؟

و اگر قبول ندارید پس چرا از شیوه منطقی به دنبال ابطال آن هستید؟

البته اینکه همه افراد توانایی آموختن فلسفه را ندارند و یا اینکه آموختن فلسفه مقدماتی لازم دارد بحث دیگری است.

 





بازدید امروز: 5 ، بازدید دیروز: 31 ، کل بازدیدها: 252978
_