سفارش تبلیغ

ثبت شرکت
صبا

نان خشک و اقتصاد مقاومتی!

ارسال شده توسط محمد وحیدی نژاد در 92/12/26:: 12:36 عصر

تپه نان خشک

 

می گفت مسئولین سهل انگاری می کنند و در اداره کشور تدبیر کافی را ندارند و خیلی انتقادات دیگر که انصافا خیلی از انتقاداتش هم وارد بود.

خانه شان مهمان بودیم ، صبح رفت نان گرفت و آمد ، زیاد هم گرفته بود ، نان هایی که از قبل مانده و کپک زده بود را از جانانی درآورد و نان های تازه را جای آنها گذاشت.

یاد واردات گندم افتادم و ارزی که از کشور خارج می شود ، اینکه اگر ما درست مصرف کنیم وارد که نمی کنیم هیچ ، صادر هم می کنیم.

به رویش نیاوردم ! چون حتما می خواست بگوید : ای بابا دل تو هم خوش است ها ! این دو سه تا نان کپک زده به کجای کشور بر می خورد.

این عبارت در ذهنم لول می خورد که اقتصاد مقاومتی فقط یک سیاست نیست فرهنگ هم هست.

 


بررسی شعار اعتدال

ارسال شده توسط محمد وحیدی نژاد در 92/12/7:: 9:14 عصر

اعتدال

 

اخیرا اعتدال به شعار یکی از گروه های سیاسی کشور تبدیل شده است ، که متاسفانه این واژه را به طور مبهم به کار می برند و منظور خود از این واژه را روشن نمی کنند، همانند شعار آزادی که در دولت اصلاحات به طور مبهم به کار می رفت و متاسفانه سرآخر سر از ناکجا آباد درآورد.

در این نوشتار کوتاه قصد دارم روشن کنم که واژه اعتدال هرچند یک بار روانی مثبت دارد ولی به خودی خود ارزشی ندارد و مبهم است.

 

مرحله اول: معنای واژه

در فرهنگ عمید :

میانه حال شدن، راست شدن ، برابر شدن، میانه روی، حد وسط گرما و سرما، یا خشکی و رطوبت

در فرهنگ معین:

میانه روی ، تناسب

 

واژه اعتدال عربی است ، بد نیست که نگاهی هم به فرهنگ لغت های عربی بیاندازیم

اعتدال از ماده(ریشه) عدل است که به باب افتعال رفته است.

عدل در مصباح المنیر:القصد فی الامور و هو خلاف الجور

و آمده است که تعادل: تساوی(عدلته)(تعدیلا)(فاعتدل)سویته فاستوی ومنه قسمة

عدل در المنجد: در معنای اعتَدَل: استقام|توسط بین حالین

همچنین آمده است:القصد فی الامور

 

بنابراین بد نیست که معنای قصد را هم بدانیم که در همین المنجد آمده است:

قصد(قصدا فی مشیة): مشی مستویا و فی الامر:ضد أفرط و فی النفقة: توسط بین الافراط و و التقتیر(قتر فی النفقة: التضییق فی النفقة.)

گفتیم که این ماده به باب افتعال رفته است و یکی از معانی باب افتعال هم اتخاذ است، یعنی فراهم آوردن و تهیه کردن مبدا فعل، وقتی این ماده به باب افتعال برود به معنای اتخاذ می شود فراهم آوردن عدل و معنای مورد نظر ما در این جا قصد فی الامور و استوی است ، که به فارسی می شود همان میانه روی.

 

مرحله دوم
 

حالا که معنای واژه اعتدال برای ما روشن شد این سوال مطرح می شود ، که میانه را باید چگونه تشخیص داد؟!

برای شروع باید گفت که میانه از مفهوم های اضافی و نسبی است، یعنی به محض تصور مفهوم میانه بالالتزام دو مفهوم دیگر هم تصور می شوند ، مثل چپ و راست ، بالا و پایین، ابتدا و انتهاء، افراط و تفریط، کم و زیاد، سرد و گرم، روشن و تاریک و ...

بنابراین برای تصور مفهوم میانه ابتدا باید دو حد متضاد را تصور کنیم(در به کار بردن مفهوم متضاد دقتی نهفته است ، زیرا براساس تعریف منطقی دو قضیه متضاد قابل جمع نیستند هرچند امکان دارد که هیچ کدام نباشند و شی سومی صادق باشد ، که در مورد بحث ما می شود همان میانه).

با مشخص شدن این دو می شود حد میانه این دو را که نه آن باشد و نه این را تصور کرد.

به تعبیری دیگر اگر شما یک بازه را تصور کنید که ابتدا و انتهایی داشته باشد نقطه ای از این بازه را که با نقطه ابتدا و انتها فاصله یکسانی داشته باشد را میانه بازه می گویند.

خب بنابراین ما برای تصور مفهوم اعتدال در هرچیزی نیاز داریم که قبل از آن حد افراط و تفریط را در آن چیز بشناسیم. هروقت که حد افراط  و تفریط روشن شد و حقا آن دوافراط و تفریط دانسته شدند ، آن گاه میانه آن دو چیز مثبت و خوب خواهد بود.

مثلا اگر حد تفریط دنیاگرایی و حد افراط دین گرایی باشد میانه این دو چیز اصلا مثبت نیست ، چون می شود دینِ التقاطی (یعنی جهان بینی آمیخته از دنیاگرایی و دین گرایی)

خداوند در آیه  150و 151 سوره نساء می فرماید:

|«إن الذین یکفرون بالله و رسله ویریدون أن یفرقوا بین الله و رسله و یقولون نومن ببعض و نکفر ببعض و یریدون أن یتخذوا بین ذلک سبیلا»150

«اولئک هم الکافرون حقا و أعتدنا للکافرین عذابا مهینا»151

«کسانی که خدا و پیامبران او را انکار می کنند و می خواهند میان خدا و پیامبرانش تبعیض قائل شوند و می گویند: به بعضی ایمان میاوریم و بعضی را انکار می کنیم و می خواهند در میان این دو راهی برای خود انتخاب کنند...»150

«آنها کافران حقیقی اند و برای کافران مجازات خوار کننده ای فراهم ساخته ایم»151

 

بنابراین دین پذیرفته شده دینی است که تمام و کمال پذیرفته شود و نه دینی که بخشی از آن به خاطر نگاه دنیوی کنار گذاشته شود و آن وقت اسم این را بگذاریم میانه روی و اعتدال و این اعتدال را منش درستی بدانیم.

قطعا چنین نگاهِ التقاطی سعادت مارا تضمین نمی کند و با مفهوم دین داری جمع نمی شود.

با یک دقت در مثال بالا بدست می آید که اشکال کار آن جاست که این افراد عمل به دین را یک کفه ترازو یعنی افراط در نظر گرفته اند! در حالی که دین یک برنامه کامل زندگی دنیوی و اخروی و عین حق است.

در پایان از سیاستمدارانی که این واژه را به عنوان شعار خود برگزیده اند می خواهم که منظور خود(همان حد افراط و تفریط) را روشن کنند.

و اگر نه ، این شائبه جدا وجود دارد که به کار بردن این واژه صرفا یک بازی سیاسی است وهدف از آن بهره برداری از بار روانی مثبت این واژه به قصد جلب توجه مردم و در نهایت مقصود خود را انجام دادن است.

 


دشمن یا علف بلند

ارسال شده توسط محمد وحیدی نژاد در 92/12/3:: 2:26 عصر

علف بلند

 

حال و روز امروز کشورمان شبیه انسانی است که به خاطر ضعف ماهیچه هایش راحت  نمی تواند از جایش بلند شود، و حالا برای بلند شدن می خواهد تکیه کند به علف هرزی که بلند شده است و ظاهر قابل اطمینانی دارد؛این علف ها قدمت تاریخی دارند، از قاجار تا به امروز،بارها تغییر شکل دادند و ما بارها با تکیه برآنها زمین خوردیم، مانده ام کی می خواهیم ماهیچه های خودمان را بسازیم؟!

 


قصاص قاتل شهید عبدالرحمن قاسمی

ارسال شده توسط محمد وحیدی نژاد در 92/11/26:: 11:17 صبح

با خبر شدم که بعد از دو سال و اندی انتظار، سرآخر حکم قاتل شهید عبدالرحمن قاسمی رسید و امروز صبح به دار مجازات آویخته شد.
این خبر باعث خوشحالی من شد ولی من و بیشتر از من خانواده این عزیز گله دارند ، که چرا باید اجرای حکم این قاتل شرور (معروف به میلاد)  این قدر طول می کشید، شخصی که گنده لات شهر لشت نشاء گیلان بود و به خاطر آزار و اذیت های او مردم شهر آسایش نداشتند!
آیا بهتر نبود با به جریان انداختن سریعتر حکم اعدام برای این شرور ، هم خون آن شهید جوان پاس داشته می شد و هم این که درس عبرتی می شد برای سایر اشرار؟!

و واقعا جا داشت که اعدام چنین شرور سابقه داری در ملا عام صورت بگیرد که متاسفانه این اتفاق نیافتاد!
عجیب تر این است که خبرهای موثقی به من رسیده است که عده ای از مسئولین استانی به دنبال منصرف کردن پدر این شهید از اجرای حکم بودند!!

مطالب قبلی مربوط به این خبر:

شهید امر به معروف و نهی از منکر عبدالرحمن قاسمی

ماجرای به شهادت رسیدن شهید عبدالرحمن قاسمی



دانشگاه مجازی اعتدال ایرانیان

ارسال شده توسط محمد وحیدی نژاد در 92/11/22:: 10:26 عصر

دانشگاه اعتدال ایرانیان

لذت با سواد شدن را تجربه کنید.
بدون کمترین هزینه ای مدرک تحصیلی مورد نظر خودتان را دریافت کنید!

برای دریافت مدرک تحصیلی مقاطع مختلف به شرح زیر عمل کنید:


مدرک کارشناسی: فقط یک جمله که با آن حمایت خود را از معاهده ژنو نشان دهید.


مدرک کارشناسی ارشد: نداریم! (مستقیم می فرستیمت برای دکترا!)


مدرک دکترا(پی اچ دی):
1.سرودن یک مجموعه کامل شعر در قالب غزل عاشقانه در رسای معشوقه (معاهده ژنو)

2.ساختن یک فیلم بلند یا کوتاه درباره روح معاهده ژنو
3.ایراد کردن یک سخنرانی ظریف با رویکرد نکات علمی یا دینی معاهده ژنو


توجه: دانش آموختگان این دانشگاه بعد از کسب مدرک دکترا می توانند در هیئت علمی همین دانشگاه عضو شوند و از مزایای آن نیز برخوردار گردند.

 


دیکتاتور ترسو !

ارسال شده توسط محمد وحیدی نژاد در 92/11/20:: 2:32 عصر

احترام به تریلی

شاه سلطان حسین صفوی ، فتحعلی شاه ، رضاخان میرپنچ ، محمدرضا پهلوی ، ...
اگر کسی در مقابل یک فرد قدرتمند مودبانه و با احتیاط صحبت می کند و در مقابل فرد ضعیف، تندخو و مستبدانه برخورد می کند، معلوم می شود که رفتار او در مقابل فرد قدرتمند از روی ترس و ایمان نداشتن به قدرت خداست و نه تدبیر و حسن خلق!


روایتی طنز از سبد کالا

ارسال شده توسط محمد وحیدی نژاد در 92/11/15:: 3:18 عصر

سبد کالا

قرار شد سبدی از کالا بدهند به نیازمندان ، آنهم فقط به قصد قربت!
آمدند به همه نیازمندان بدهند، دیدند زیاد می شود.
در کف چه کنیم چه نکنیم بودند که به یک باره یکی گفت: اعتدال! آقایان اعتدال راهگشای مشکل ماست!
ببینید ما یا باید به همه نیازمندان سبد کالا بدهیم یا به هیچ کدام! اعتدال در این است که ما به نیمی بدهیم و به نیمی نه!!!
تشویق و احسنت بود از اطراف و اکناف جمع که نثار این آقای معتدل منش می شد، که یکی آهسته گفت: این وسط نیمه ای که سبد کالا نمی گیرند چه گناهی کرده اند؟!
همان آقای معتدل منش پوزخندی زد و گفت: ای آقا دل شما هم خوش است ها! آب که از سر گذشت چه یک وجب و چه صد وجب! آدم زیر خط فقر ، سبد کالا هم که بگیرد باز هم زیر خط فقر است! بنابراین مهم نیست که بگیرد یا نگیرد!! شما نیمه پر لیوان را نگاه کن! مهم این است که اصل مقدس اعتدال رعایت بشود !
و در آخر یکی گفت چرا ساکتین! بزن کف قشنگه رو!
 دوست عزیز خواننده شما هم آرام نباشید! سوت هم فراموش نشود!


استاد اجازه!

ارسال شده توسط محمد وحیدی نژاد در 92/11/12:: 1:54 عصر

                          روشن فکری

استاد روشن اندیش سخن می گفت:
ببینید دوستان اگر در جامعه آزادی داشته باشیم مشکلاتمان حل خواهد شد! رمز موفقیت غرب هم که جامعه ای متمدن و مدرن است همین آزادی است.
دانشجو: استاد اجازه! اگر آزادی مطلق منظورتان است که چنین چیزی در غرب هم وجود ندارد، مگر غربی ها قانون ندارند، قانون محدودیت نیست؟!
استاد: منظور من آزادی بیان است دوست عزیز!
دانشجو: استاد اجازه هست؟!
استاد: این قدر وسط حرف من نپر عزیزم
دانشجو: فقط یک چیز دیگر!
استاد: بفرماییید!
دانشجو: اگر در غرب آزادی بیان هست چرا دانشمندی را به خاطر بررسی تاریخی هولوکاست در اروپا محکوم می کنند؟!
چرا شبکه های ما را از روی ماهواره هایشان حذف می کنند؟!
استاد: ای بابا، ببین وسط صحبت های علمی من چه خرده فرمایشات بی ربطی می کنی! به جای این حرف ها گوش کن بلکه مطلبی گیرت بیاید!

 

و در آخر ترم وقتی نمره ها را اعلام کردند، جوانک پرحرف افراطی درس استاد روشن اندیش را افتاده بود.


ثمن بخس

ارسال شده توسط محمد وحیدی نژاد در 92/11/10:: 8:4 عصر

پلمپ تجهیزات هسته ای شهید احمدی روشن نطنز

 

دوست دارم بر بالای بلندترین بام ایران بروم ، جایی که تمام مردم ایران صدایم را بشنوند و از آنجا فریاد بزنم:
 آی مردم ، این مرد یک بار سرمایه هایتان را به ثمن بخس(و شاید مفت) فروخت ، فقط کمی مراقب باشید که تاریخ تکرار نشود!


ضرب در بی نهایت

ارسال شده توسط محمد وحیدی نژاد در 92/11/4:: 11:19 عصر

وقتی در حضورت می ایستم و تو در قلبم هستی
اول مقایسه ات می کنم!
مقایسه ات می کنم با قدرتمندترین هایی که می شناسم ، داناترین ها ، مهربان ترین ها ، زیباترین ها!!
و وقتی می بینم تو از همه آن ها بهتری حس خوشی از با تو بودن به من دست می دهد و آرام می شوم.
لحظه ای بعد می گویم سبحان الله(تو پاک و منزهی)
یعنی اصلا نباید مقایسه ات می کردم !
چون تو اصلا از جنس این محدود ها نیستی!!
قدرت و دانایی و مهربانی و زیبایی تو از جنس بی نهایت است!
آن گاه حس قشنگ درون قلبم ضرب در بی نهایت می شود،
و آن گاه رها می شوم.


   1   2      >



بازدید امروز: 1 ، بازدید دیروز: 24 ، کل بازدیدها: 120108
_